maandag 2 maart 2009

Nieuwe kiekjes

Waarde hobbyfotografen, waarvan familie en vrienden rijk zijn.

Jullie klikken er lustig op los als je mij ziet fonkelen in dat lensje van je handycam, gsmtoestel of mega gepixeled digitaal fotokodakske met ettelijke megapixels. Tof! Echt waar. Ik hoef jullie vast niet te vertellen dat ik een natuurtalent ben als het op poseren aankomt.



Alle foto's ooit
Ik weet dat jullie één voor één sterven om al die foto's eens ergens samen te zien want er zijn er zoveel mooitjes gemaakt. Ooiter dan ooit is je nu die kans gegeven. Natuurlijk kun je wachten tot ik nog es langs kom met een USB-stick of cd'tje. Of langskomen met harde schijf of volgestouwd SD-kaartje. Sterker nog, je kunt de fotos van je toestel laten afdrukken bij de HEMA of Kruidvat en die dan per post naar mij bussen zodat ik ze kan inscannen en op het internet en cd samen zetten. Wie weet woont er einde straat nog een uit het oog verloren duivenmelker die unieke postduiven teelt.

Meedoen voor beginners en opgevers
Vandaag is jou de kans gegeven dat allemaal sneller te doen, makkelijker. Veilig, zonder angst of schrik van op de stoel waar je nu zit. Je kunt ze mij namelijk via het internet opsturen. Oeps, ik hoor je luidop denken "dit gaat te ver, als dat snotventje denkt dat ik wat betreft e-mail aan mijn proefstuk toe ben dan ben is die echt wel van z'n kakstoel gevallen zenne". Helemaal niet de bedoeling dat ik hier de draak steek met de minder mee zijnde mens. Absoluut niet, maar ik moest heel even je aandacht om je iets handigs te tonen. Nog even en dan zeg je straks "merci dat was wel handig, en helemaal niet zo moeilijk".

Versturen voor de minder mee-zijnde mens
Twee dingen te onthouden. Ja, ik heb al een e-mailadres. Je kunt me mailen op tobiasjanssens@gmail.com Hou er wel rekening mee dat ik in deze fase van mijn leven nog niet heel veel zin heb om daar met flinke regelmaat op te reageren en zo maar het is handig om weten, niet?

"Is het dan de bedoeling dat we je gewoonweg gaan bestoken met al onze leuke kiekjes?" Nee, het is helemaal NIET — duidelijk toch hé — de bedoeling dat je mij die +50MB zwaar wegende foto's allemaal op mail zet. Niet doen! Niks mailen van laat ons zeggen zwaarder dan 5MB, nooit (enfin toch niet deze maand, ja technologie gaat snel hé). Veel te zwaar, ook al kan die flinke mailbox van Gmail dat best wel aan hoor. Nee, we doen het anders. Even bij de les blijven nu.

De e-les
We zwieren alle foto's die je mij graag wil bezorgen in 1 mapje. Netjes. Dan compresseren we dat mapje zodat het minder zwaar wordt. STOP, té moeilijk en ik weet niet hoe dat moet. Niet zo moeilijk. Als je nu toch al het angstzweet uitbreekt bel dan misschien toch al even de buurman, schoonzoon of roep er clevere dochter bij, ik zou niet graag een kruisje op mijn geweten hebben. Heb je wel wat zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen lees dan moedig verder zonder eerste hulp te halen. This is not rocketscience, euh ja en voor die vlaams kiekskes hetzelfde. We wijken af en gaan terug naar het stapje 'compresseren van het mapje met alle foto's die je graag wil doorsturen in'. We maken van dat mapje een .zip-bestand. Op een mac kan dat makkelijk door met de rechtermuisknop op het mapje te klikken en "create archive of ..." te selecteren. In het Nederlands wordt dat ongetwijfeld iets genre: "archiveren die handel". Op pc lijkt het mij iets moeilijker maar dat zijn de pc-gebruikers vast wel gewoon, niet?




Op wolkjes sturen
Eenmaal je dan dat gecompresseerde mapje hebt dan kan je het vlotjes versturen via een website die speciaal gemaakt is voor het versturen van grotere bestanden. YouSendIt of DropSend doen dat bijvoorbeeld. Ik maakte het makkelijk en zocht al even naar de pagina om je in te schrijven op die website. geen zorg ze misbruiken heus je gegevens niet hoor. Sites die dat doen kunnen wel even mee maar zodra iemand er hoogte van neemt dan zijn ze gezien en mogen ze hun winkel sluiten. DropSend bestaat al wel een paar jaar dus geen zorgen. Het ziet er ook prima uit dus klik maar op dit linkje of op het logo'tje aan begin van deze paragraaf. Inschrijven en instructies voor versturen volgen. Makkelijk toch?

Geen opmerkingen: